Productidee food-horeca-kinderen

Najaar 2010 heb ik meegedaan met een prijsvraag Biodiversiteit van ministerie van Landbouw. Het idee is gedeponeerd bij het octrooibureau. Ik zie er een enorme markt voor. Via deze onsympathieke weg probeer ik productontwikkelaars/marketeers te vinden. Eens kijken wat de kracht van sociale media is.

Het idee
Het idee heeft betrekking op de horeca en is bedoeld voor kinderen. De voordelen zijn:
  • Milieubesparing. Er wordt bespaard op transport, opslag en verpakkingsmateriaal.
  • Hoge winstmarge. Mocht het idee uiteindelijk octrooieerbaar blijken dan kan er een goede prijs voor gevraagd worden. Het product is het waard en er is geen prijsconcurrentie.
  • Gezondheid. Er kan gekozen worden voor een gezonde variant. Dit is echter geen verplichting.
  • Funfactor. Het idee leent zich uitermate goed voor promotie-doeleinden. Afhankelijk van de uitvoering is het geschikt voor reclame, als hebbeding, verzamelobject e.d.

Het octrooi
Het idee is ontstaan uit ergernis. Ik ben tevergeefs op zoek geweest naar het product. Het idee is voor de handliggend. Het idee is in één zin uit te leggen. Toch lijkt het niet te bestaan. Dat was de reden om het te deponeren voordat ik mee deed aan de prjisvraag.
Het octrooi is door mijzelf en oud-studiegenoten gecheckt op nieuwheid.
Ik ben niet helemaal onbekend met octrooien. Tijdens mijn studie (IO Delft) is op een idee van mij octrooi aangevraagd, het product wordt al jarenlang exclusief door het stage-bedrijf gemaakt.

Bedrijven
Bedrijven waarvoor het idee geschikt zou kunnen zijn; IKEA, La Place restaurants, food-leveranciers van pretparken, pannenkoekenrestaurants en andere kinderrestaurants. Ik ben niet zo thuis in de food, maar ik denk dat alle leveranciers die lang houdbare producten leveren aan de horeca geschikt zijn. Van suikerklontjes tot tomatenketchup. Van theezakjes tot raket-ijsjes. Het zou ook nog een verpakkingsbedrijf kunnen zijn.

Mijn plan
Het idee is te leuk en te goed voor het milieu, om te laten liggen. Een bedrijf is gebaat bij bescherming als ze gaan investeren in de ontwikkeling en introductie. Het zou zonde zijn om het octrooi te laten verlopen.
Ik heb nog een paar maanden om een stand der techniek te laten uitvoeren. Dat is tevens de tijd die ik mezelf heb gegeven om een geïnteresseerde te vinden.
Ik zoek een geïnteresseerde die de kosten betaald voor de stand der techniek en er serieus mee aan de slag gaat. Mocht uit het onderzoek blijken dat het idee al bestaat, dan is dat jammer voor beide partijen. Maar hoop ik dat het product toch op de markt komt.
Mocht het idee octrooieerbaar blijken, dan wil ik het octrooi overdragen.

Hulp gevraagd
Ken je een productontwikkelaar of -marketeer bij een van bovenstaande bedrijven? Ken je iemand die bezig is met duurzaam ondernemen? Ken je iemand die hier iets in zou kunnen zien? Liefst een partij die thuis in octrooien en patenten. Wijs hem/haar alsjeblieft op deze blog!
En zeg het voort.........

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via infoATartoek.nl.

Update 3 augustus 2013. Nieuwsgierig naar het idee? Ik heb het inmiddels verklapt!